جلسه بررسی لایحه پیشنهادی نظام آموزشی های مهارتی در محل سالن کنفرانس مدرسه عالی کسب و کار ماهان در مورخ پنچشنبه 10 اردیبهشت 94 با حضور آقایان قاسم نوده فراهانی،دکتر محید سیاری، دکتر رحیم عابدی، اورنگ عیوض زاده ، صمد کفاشی یعقوبی و رضا شجاعی برگزار شد.
درابتدای این جلسه دکتر سیاری رئیس انجمن صنفی موسسات آموزش عالی آزاد ضمن عرض تبریک ولادت امام جواد(ع)، امام علی (ع) و گرامیداشت سالروز شهادت استاد مطهری و روزمعلم و روز کارگر به حاضرین؛ توضیحی کلی در مورد لایحه پیشنهادی ارایه نمودند ونمودار تشکیلاتی آن را ترسیم کردند و موارد مطروحه را با حاضرین جلسه به بحث وگفتگو گذاشتند.:
مهندس عابدی(عضو هیئت مدیره کانون عالی کارآفرینان ایران و دبیر کل کانون استان تهران) گفت: در تشکیلات قبلی مرتبط با آموزشهای فنی و حرفه ای بخش خصوصی حضورنداشت و بخش دولتی بصورت واحدهای مستقل و جزیره ای و با بودجه مستقل در حوزه آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی و بدون تعریف جامع از نظام هماهنگ آموزشی فعالیت می کردند.که این امر یک نوع بی نظمی و ناهماهنگی را در آموزشهای فنی و حرفه ای در سطح کشوربوجود آوردند.
وی در ادامه افزود: جایگاه بخش خصوصی تعریف نشده و از وزن مناسب برخوردار نیست. برای مثال واژه اتاق در این لایحه مبهم و تعریف نشده است که منظور از اتاق، اتاق تعاون است یا اتاق بازرگانی؟
فراهانی گفت: ضمانت اجرای این لایحه پیشنهادی کجاست؟ هدف این لایحه باید ترکیب برآیند علم با مهارت و تجربه باشد. مهارت و تجربه در بخش خصوصی و صنوف دیده می شود.
پیشکسوت اصناف کشور در ادامه تشریح کرد: علم نیزدر مراجع علمی و آموزشی مانند دانشگاه و مراکز آموزشی فنی و حرفه ای و علمی وکاربردی تولید می گردد و از این مراکز به واحدهای تولیدی و صنوف باید منتقل گردد.ساختاری که جناب آقای سیاری توضیح آن را ارائه نمودند جای آن واقعاً در نظام آموزش فنی و حرفه ای کشور خالی می باشد.در این ساختار پیشنهادی باید بخش خصوصی بسیارتوانمند و فعال و فراگیر حضور یابد.
عیوضی زاده بیان داشت: بنده از سال 74 درحوزه آموزشهای مهارتی و فنی و حرفهای حضور داشته ام. همه ما(بخش خصوصی و دولتی)به اهمیت ارتباط واقعی و راهبردی کار و دانش واقفیم اما چنین ساختاری در چارت دانشگاه جامع علمی کاربردی حتی برای یک نفر هم برای ارتباط با صنعت تعریف نشده است و چنین جایگاهی وجود ندارد. و لازمه ایجادآن در لایحه پیشنهادی حس می شود.
دکتر سیاری رئیس انجمن صنفی موسسات آموزشی عالی آزاد کشور بیان داشت: ما باید حدود چهار مصوبه بدهیم تا شیوه و ساختار پیشین آموزش فنی و حرفهای مهارتی را رفع اشکال کنیم. برای این امر باید شورایی تشکیل شود که متشکل از بخش دولتی، اصناف، نخبگان،روسای دانشگاه های مرتبط و... باشد. ترکیب این شورا با 10 نفر صورت گرفته و دستورجلسات و سرفصل های آن نیز کاملاً مشخص و تعریف شده باشد.
دکترعابدی با تاکید برحضور فعال بخش خصوصی دراین اتاق ها و کمیسیون ها باید نقشی تعیین کنده به لحاظ تصمیم سازی و تصمیم گیری داشته باشند. تا زمانی که جایگاه بخش خصوصی با توجه به وزن آنها تعیین نشود حرکت های این چنینی اثر بخش نبوده و در عمل چندان نتیجه ای در بر نخواهد داشت. دنیا بخش خصوصی را قبول دارد .
یعقوبی(کانون کارآفرینان استان تهران): در لایحه آموزش مهارتی و فنی حرفه ای، جوانان صرفآ برای بازار کار و صنوف و وضعیت کسب و کار داخلی کشور تعریف شده است.امروز آموزش جوانان در کشورهای دیگر با دو رویکرد تامین و تربیت نیروی انسانی برای بازار کار کشورخودی و کشورهای خارجی صورت می گیرد.آموزش های فنی و حرفهای در کشور ما اصولاً درونگرا بوده تا برونگرا.
در پایان نشست دکتر سیاری گفت: می توان اتاق فکر بخش خصوصی را نیز در همین راستا و بامشارکت اتاق های تعاون، بازرگانی، انجمن های صنفی، اتاق اصناف کشور و سایر اشخاص ذیربط تشکیل داد.