تعامل هدفمند و پویا با سازمانهای مردم نهاد و تشکلهای غیر دولتی نیازمند ترسیم ضوابط و مقرراتی است که ضمن به رسمیت شناختن، حقوق طرفین، موجب سهولت گردش کار نیز میگردد. در صورتیکه تعاملات تشکلها بر اساس برنامهای مشخص و مدون نباشد نه تنها منفعتی نخواهد داشت بلکه موجب اتلاف سرمایههای مادی و معنوی و همچنین وارد آمدن آسیبهای جدی به مردم که مخاطبان اصلی این تشکلها هستند میگردد. از جمله مشکلاتی که در اثر نبود برنامه مشخص و از پیش تعیین شده برای تشکلها ایجاد میگردد میگردد میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:
- انحصار امکانات و فرصتهای دولتی برای برخی از تشکلهای کارآفرینی
- انزوا و محدودیت تعامل برای برخی از تشکلهای کارآفرینی
- اتلاف هزینههای مادی و معنوی در اثر نبود برنامه در برخی تشکلها
یکی از مهمترین دستاوردهای تشکیل چنین شبکه ای ایجاد وحدت رویه در برنامههای تشکلها و هم افزایی توانمندیهای موجود در درون تشکلها است. و همچنین تعامل میان نهادهای دولتی با تشکلهای غیر دولتی از طریق شبکه سازی اجتماعی سهلتر و پایدارتر خواهد بود.
شبکه اجتماعی کار آفرینی مشتکل از سازمانها و تشکلهای مردم نهاد فعال در حوزهی کارآفرینی و توانمندسازی میباشند که از طریق مرتبط شدن با یکدیگر به نوعی سازماندهی هدفمند میرسند.
در همین راستا برنامه یکساله تدوین شده با هدف ایجاد تعامل میان تشکلهای کارآفرین و همچنین حمایت از فعالیت و تداوم عملکرد آنها تقدیم میگردد.
تعاریف:
- سازمانهای مردم نهاد
سازمانهای مردم نهاد از جمله سازمانهای غیر دولتی هستند که با فعالیتهای غیر انتفاعی و داوطلبانه خود برای رفاه و دادن خدمات عمومی به فعالیت میپردازد. سازمانهای غیر دولتی در دو سطح ملی و بین المللی فعالیت دارند. سازمان غیر دولتی به هر نوع سازمانی گفته میشود که دولت در تشکیل و کنترل آن دخالتی ندارد.
- شبکه سازی اجتماعی
ایجاد تعامل میان تشکلهای غیر دولتی و سازمانهای مردم نهاد با هدف یکپارچه سازی و وحدت رویه در فعالیتها و برنامههای ارائه خدمات به شهروندان در حوزه کارآفرینی
- کارآفرین:
کارآفرین کسی است که ایدهای را یافته و آن را به فرصتی اقتصادی تبدیل میکند که مستلزم آگاهی کارآفرین از محیط، بازار و نیازهای مشتریان میباشد.
- کارآفرینی:
فرایندی است که با بهرهگیری از خلاقیت، نوآوری و ریسک پذیری به کسب و کاری جوان و رو به رشد ختم میشود.
- طرح کارآفرینانه:
طرحی است تجاری که در آن مسائلی چون بازار محصول یا خدمت مسائل حقوقی و قانونی، تأمین سرمایه راه اندازی و رشد، سازماندهی و مدیریت کسب و کار را بررسی میکند.
- انواع کارآفرینی:
الف- کارآفرینی فردی: تبدیل ایدهای به کسب و کار توسط یک فرد حقیقی
ب- کارآفرینی سازمانی- شرکتی: به ثمر رساندن یک نو آوری در درون سازمان یا شرکت به منظور سود بیشتر
ج- کارآفرینی اجتماعی: علاوه بر اینکه یک فعالیت اقتصادی است اما بدنبال کسب سود از م حل انجامم آن فعالیت نمیباشد بلکه هدف نهادینه سازی فرهنگ کارآفرینی در جامعه و بهبود مستمر فرایندهای اجتماعی است.
- فرآیند کارآفرینی:
1- خلق ایده 2- سازماندهی 3- منابع مورد نیاز 4- طرح عملی 5- ریسک پذیری 6- انجام محاسبات 7- معین کردن زمان بازدهی
- پیامدهای کارآفرینی:
1- رشد اقتصادی 2- ایجاد تکنولوژی 3- ترغیب و تشویق سرمایهگذاری 4- شناخت و ایجاد بازارهای جدید 5- افزایش رفاه 6- اشتغالزایی 7- ساماندهی و استفاده اثر بخش از منابع
ضرورت:
امروزه مسائل و مشکلات فراوانی پیش روی جوامع مختلف قرار دارد که نمیتوان با ابزارها و اندیشههای قدیمی به سراغ آنها رفت و آنها را حل کرد. در چنین شرایطی با توجه به مشکلات و مسائل دولتها و فرایندهای دیوان سالارانه، سازمانهای مردم نهاد در بسیاری از موقعیتها بطور مکرر توانستهاند توانمندی و خلاقیت خود را بروز دهند و جایگاه خویش را بیش از پیش در افکار عمومی و دولتمردان ارتقا دهند.
ضرورت شکل گیری کار گروه سازمانهای مردم نهاد و شبکه سازی کارآفرینی جهت برقراری ارتباطات اجتماعی پایدار و تداوم فعالیتها در قالب همکاری با تشکلهای منسجم مردمی در راستای شناسایی و رفع نیازهای اجتماعی بیش از پیش احساس میشود.
برنامهها:
1- شناسایی سازمانهای مردم نهاد فعال در حوزه های مختلف کارآفرینی و تشکیل بانک اطلاعاتی مرجع
2- تفکیک تخصصی سازمانهای مردم نهاد کارآفرین بر اساس نوع فعالیت
3- استقرار دبیرخانه سازمانهای مردم نهاد
4- برگزاری جلسات مشترک میان تشکلهای همکار و هم راستا
5- انسجام بخشی به تشکلهای همکار از طریق تعریف فعالیتهای مشترک
6- تشکیل کانون مرکزی برنامهریزی با عضویت نمایندگان تشکلهای فعال
7- تعامل با تشکلهای دانش بنیان و دفاتر کارآفرینی دانشگاهها و انسجام بخشی آنها تحت تشکل کارآفرینان دانشگاهی
8- نهایتاً ایجاد شبکه چند سویه از تشکلهای هم پویش و هم راستا
شبکه ارتباطی
شناسایی سازمانهای مردم نهاد کارآفرین و تشکیل بانک اطلاعاتی
استقرار دبیر خانه سازمانهای مردم نهاد
برگزاری نشستهای مشترک در حوزههای مختلف کارآفرینی ( بر حسب نوع فعالیت تشکلها)
تشکیل کانون مرکزی برنامهریزی و سیاستگذاری
ایجاد تعامل با تشکلهای دانش بنیان و دفاتر کارآفرینی دانشگاهها
انسجام بخشی به تشکلهای همسو از طریق تعریف فعالیتهای مشترک