کارآفرینی ناب بر پایه توسعه محصول جديد(NPD) در محيط توليد كلاس جهاني (WCME)
فرزاد امیری : دکتری مهندسی صنایع و عضو هیئتعلمی دانشگاه صنعتی کرمانشاه
چكيده:
امروزه بقاء و رشد سازمانها (کشورها) درگرو دستيابي به دانش روز و بهکارگيري آخرين روشهای انجام کارمیباشد و دراینبین تنها مؤسساتي امکان حضور موفق در عرصه رقابت جهاني را خواهند داشت که زمينه را براي دستيابي به چنين قابليتي فراهم کرده و خود را مجهز به ابزارهاي موردنیاز نمايند. ارتباط مؤثر و بهکارگيري روشهای نوين انتقال فناوري،ازجمله مهمترین ابزارهايي هستند که تداوم حيات موفق سازمانها را در جهان رقابتي امروز تضمين مینمایند. در اين محيط پيچيده و رقابتي بهکارگیری فرايند توسعه محصول جديد(NPD) بهمنظور پاسخ موفق به نيازهاي شرکتها در حوزه کسبوکار جهاني الزام است. معمولاً مهندسي هنگامیکه محصول براي توليد آماده میشود پايان نمیپذیرد. مسائل زيادي وجود دارد كه نيازمند طراحي مجدد و تحليل مهندسي در فضاي کسبوکار است. هدف اصلي اين تحقيق توصيه يک متدولوژي مديريت مؤثر براي طراحي موفقیتآمیز توسعه محصول جديد در محيط توليد کلاس جهاني (WCME) از طريق ارتباط مستمر و هدفمند است.
کلید واژگان: توسعه پايدار،محيط توليد کلاس جهاني (WCME)توسعه محصول جديد( NPD)چرخه عمر محصول، مزيت رقابتي
مقدمه:
امروزه در جهان اقتصادي اغلب شرکتها در جستجو براي يافتن عوامل ايجاد مزيت رقابتي هستند.بدون شك. NPD مقدمهاي براي ورود به اين مرحله میباشد. اغلب شرکتهای پيشرو در سراسر جهان به اين حقيقت كاملاً واقف هستند که مهمترین عامل تفاوت وبرتری آنها در بازار رقابت جهاني، داشتن قابليت استمرار در طراحي و عرضه محصول جديد به بازار، بهصورت سریعتر و مؤثرتر از ساير رقبا میباشد.NDP و بهبود محصول موجود نقش خون براي ادامه حيات بسياري از تولیدکنندگان موفق را ايفا مینماید. شکي نيست که استاندارهاي ايده آل و سودمند امروز در آينده نمیتواند تضميني بر مطلوبيت محصول باشد. ازاینرو فلسفه عمومي بهبود و اصلاح توليد كه عموماً به توليد در کلاس جهانی(WCME) اشاره دارد، بهمنظور تطبیق تجارب متدولوژیهای سازماندهی شده موجود که بهطور معناداری روي موفقيت NDP در تجارت رقابتي امروز تأكيد دارد، به كار گرفته میشود
تاريخچه NPD و WCM
شوني برگر 1982اولين كسي بود که از اين اصطلاح استفاده كرد. وي در سال 1986 بحث خود را تحت عنوان «درسهایی از سادهسازی» ارائه كرد.WCM اصطلاحي است كه براي توصيف بهترين توليدكنندگان در جهان بهکاررفته است. اين شرکتها اهميت ساخت و توليد را بهعنوان يك سلاح استراتژيك درك میکنند و میدانند كه ساخت و تولید در توسعه و تحقق رضايت مشتري از طریق ابعاد رقابتي محصول نقشی اساسي دارد.اين مهم است كه بدانيم امروزه انواع واحدهاي تجاري از قبيل بانکها، بیمارستانها،شرکتهای توليدي، شرکتهای توزيع، شرکتهای تضمين كيفيت و... از اصولWCM استفاده میکنند. شرکتها در كلاس جهاني امروزه الگويي هستند كه اولين نمونههای كيفيت، كاهش زمان عرضه محصول جديد و... رامی توان در آنها مشاهده كرد. اين در حالی است كه اغلب مفاهيم به کار گرفتهشده در اين حوزه در راستاي توسعه محصول جديد نمود پيدا میکند. توسعه محصول جديد)NDP فرايندي بسیار مهم براي تضمين بقاي شرکت در راستاي تأمين رفاه و توسعه اقتصاد ملي است. امروزه کيفيت محصول جديد، پاسخگويي به مشتري، کنترل فرايند و توسعه چابكي از مهمترین مؤلفههایی است که به شاخص ميزان برخورداري و شايستگي محصول جهاني تبدیلشده است. در جهاني که حركت در جهت نيل به مفهوم ضايعات صفر و قابليت اطمينان بالا را در دستور كار خود میبیند، توليد محصولات میبایست از مرحله مهارت به علم تبديل شود،بنابراين نيازمند توجه دقيق و موشكافانه براي ايجاد محيطي مناسب جهت طراحي موفقیتآمیز فرآيند، توليد و بازاريابي و توسعه محصول جديد است. مطالعات گستردهای كه توسط Craig و Hart در خصوص متدولوژي توسعه محصول جديد بر روي بيش از 40 مورد از شرکتهای پيشروی داراي كلاس جهاني صورت گرفته، نشان داده است كه NPD تنها عامل موردتوجه در فرآيند توسعه يك محصول جديد نيست. درواقع تعريفي كه بايد از آن استفاده كرد، بسته به دامنه و محيطي كه میخواهیم از آن استفاده كنيم، متغير است. NPD در مواردي ازجمله مديريت بازاريابي، تحقيقات و توسعه در جهت نوآوري، حوزه مهندسي و طراحی موردتوجه است. اگرچه اين موارد کاملاً از هم تفكيك نمیشوند.
چرخه عمر توسعه محصول جديد در كلاس جهاني :
درWCME هر مشتري خواهان کارایی،كيفيت و قابليت اطمينان با كمترين هزينه امکانپذیر و رقابتي است. براي رسيدن به اين مقصود، مهندسان بايد مطالعات تجاري چرخه عمر محصول را انجام دهند تا تصميم بگيرند كه تركيب کارایی،كيفيت و قابليت اطمينان بهمنظور ساخت بهترين محصول چه باشد. رقابت در سطح جهاني که امروزه مورد تقاضاي دهها هزار فعاليت کسبوکار شامل محدوده وسيعي از فعالیتها مثل تحقيقات بازار، توسعه محصول و فرايند توليد و خدمات است. در اين محيط پيچيده و رقابتي يك نگرشي از NPD بهمنظور پاسخ موفق به نيازهاي کسبوکار جهاني لازم است؛ نيازهايي نظير:
•افزايش پيچيدگي طراحي، انعطافپذیری و تنوع محصول
•رشد تقاضا براي توسعه محصولات در نصف زمان و با نصف هزينه
•آگاهي كامل از اهميت طراحي محصول براي چرخه عمر
•دسترسپذیری به مواد و فرايند ساخت و فناوریهای توسعه محصول جديد
•رقابت در سطح جهاني شکل
توسعه محصول جديد و مفهوم چابكي در محيط توليد باکلاس جهاني
سازندگان محصول جديد توسعهیافته بهمنظور سازگاري با محيط جديد، به سيستم عملكرد نويني نياز دارند. سيستمي كه قادر باشد تا با هر نرخ افزايش تغييرات وضعيت خود را حفظ نمايد . چنين سيستمي متضمن چابكي جهاني است و بدینوسیله قادر خواهد بود تحت شرايط تغييرات ساده و غیرقابلپیشبینی پيشرفت نمايد. پيشرفت منطقي در شرايط تغييرات ثابت و غیرقابلپیشبینی، عمدتاً به قابليت خلق و ايجاد راهحلهای ثابت و غیرقابلپیشبینی در مورد چالشها و فرصتها بستگي دارد. تعدادي اصول پایهای در مورد چابكي وجود دارد كه برخي از سازندگان محصول جديد و فعال در كلاس جهاني بايد آن را در نظر بگيرند. آنها میبایست ساختار عملكردي انعطافپذیری را پديد آورده و همچنين كاركنان بايد مفهوم هدف از چابكي در توليد را درک نمايند، فعالیتهایی را ادامه دهند كه با بهرهگیری از توليدات خوب مبتني بر نیاز مشتري و نه معيارهاي اقتصادي سود و ارزشافزوده ايجاد كند. همچنين اين شرکتها بايد قادر باشند تا زمان چرخه فرآيند را با بهرهگیری از تکنیکهای طراحي مجدد و مهندسي مجدد كاهش داده و با روش كايزن (بهبود مستمر) كيفيت محصولات را افزايش دهند. چابكي توليد، نيازمند يك ساختار توليد ماهرانه است. ساختار فيزيكي دستگاهها و جانمايي آنها نيز بايد بهاندازه كافي انعطافپذیر باشد تا بتواند سريعاً به افزايش يا كاهش نياز مشتري پاسخ داده و در اسرع وقت محصول جديد را توليد و جايگزين محصول قديمي نمايد. اغلب چرخه عمر سالم يك محصول جديد با واحد ماه اندازهگیری میشود . مانع عمده چابکی تولید و يك منبع ثابت تلفات، افزايش موجودي انبار، مواد خام، WIP يا موجودي انبار تمامشده میباشد ويكي از ارزشمندترين سيستمهاي توليد چابك آن است كه قویاً راهي را بهمنظور كاهش و یا حذف موجودي انبار پيشنهاد دهد. يعني اينكه کارخانهها بر اساس تقاضاي مشتريان اقدام به توليد نمايند. اين مفهوم JIT ناميده میشود
دلايل شکست طرحهای توسعه محصول جديد
دلايل زيادي وجود دارد که توجیهکننده شکست طرحهای توسعه محصول جديد محسوب میگردد، ازجمله :
•چندگانه بودن و ابهام در اهداف فرآيند توسعه محصول
•تمرکز برمشتريان کنوني
•توجه ناکافي به زمان
•جهتگیریهای مبهم
•ناکافي بودن مطالعات از بازار
•نبود توجه کافی به نیازمندیها و صداي مشتري
•تعريف بیاساس از محصول
•کيفيت پايين در اجرای وظايف کليدي فرآيندهاي توسعه محصول
•وجود تیمهایی با ساختار ضعيف و غیر کارآمد
همچنين ساير مشکلات مرتبط با توسعه محصولات جديد عبارتاند از :
-کمبود ایدههای مهم در مورد محصول جديد،
-بازارهاي خردشده،
-رشد سريع محدودیتهای قانوني و اجتماعي،
-هزينه بالاي فرايند توليد محصول جديد،
-کمبود سرمايه و کوتاه بودن عمر محصولات موفق.
نقش نوآوري در توسعه محصولات جديدي
بالا بودن سطوح آشفتگیهای محيطي و تغييرات، سازمانها را به استفاده بيشتر از خلاقيت و نوآوري در فرآيندهاي توسعه محصول ترغيب کرده است. در مفهوم نوآوري بسيار مهم است که به بررسي جنبههای ترکيب نوآوریهای راديکال و تدريجي بپردازيم. اغلب سازمانها بر نوآوریهای تدريجي تأکیددارند که درنتیجه آينده سازمان را به مخاطره میاندازند. بسياري از شرکتها نیز با نوآوریهای اساسي شروع میکنند که در طول زمان فرسوده میگردند.