به گزارش کانون کارآفرینی استان تهران اولین کارگاه آموزشی کارآفرینی با عنوان خلاقیت،نوآوری وکارآفرینی (رویکردها، راهبردها و تکنیک ها)در مورخ یکشنبه6 اردیبهشت ماه94 در محل اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران به همت مدیریت کارآفرینی و اشتغال آن اداره کل با سخنرانی جناب آقای مسلم خانی(مدرس دانشگاه و کارشناس عالی بازار کار، پژوهشگر برتر ملی در حوزه خلاقیت، نوآوری، کارآفرینی و اشتغال وشناخت بازار) وجمعی از مدیران موسسات مشاوره شغلی و کاریابی و کارشناسی کانون کارآفرینان استانتهران برگزار شد که مشروح آن به شرح زیر میباشد.:
مباحث مرحله یکم کارگاه:
§ایده پردازی باید دارای ویژگیهای ذیل باشد:
-تمام ایده هادر مرحله تولد(مرحله شکل گیری اولیه) دارای بار ارزشی خنثی(بار ارزشی صفر) میباشند
-هرچه ایده ها دست نیافتنی تر، نامانوس تر، متفاوتتر، نامتعارف تر و دور اندیشانه تر باشد باارزشتر هستند.
-هرچه گستره(قلمرو)ایدهاز لحاظ اقلیم(جغرافیایی) مخاطب(ذینفعان) و عمر ایده(ماندگاری و بقا ایده) بیشترباشد آن ایده با ارزشتر است.
-تعداد وتکثر ایده یک امتیاز است.
-تنوع وگوناگونی ایدهها امتیاز مهمتری است.
-میزان تولید ثروت و رفاه آفرینی ایدهها اهمیت دارد.
مرحله دوم کارگروه به تکنیک دلفی(ایده پردازی نخبگان) اختصاص یافت مراحل تکنیک دلفی:
1.مشخص نمودن موضوع
2.ارسال موضوعبه صورت مکتوب(وایبر و شبکه های اجتماعی)
3.گردآوری ایده ها(کدگذاری بدون ذکر نام اشخاص)
4.ارسال تمام ایده های کد گذاری شده برای تمام اعضای گروه
5.در خصوص ایده های ارسالی به هریک از اعضاء، هر عضو گروه یک یا چند مورد از موراد ذیل را
6.بر روی ایده هاانجام و مجدداً آنرا به دبیرخانه ارسال می دارد،
-حذف ایده ها
-اصلاح ایده ها
-تکمیل ایده ها
-اضافه شدنایده ها
نکته:گردش ایده ها در شرکتها و بنگاه های کارآفرینی بزرگ تا 146 مرتبه اتفاق می افتد.
مرحله سوم کارگاه قانون نود، سه، هفت هنری فایول راجع به نسبت های شناختی محیطی یک پروژه بود.
یکپروژه: 90% شامل شناخت مسئله+ پیدا کردن راه حل
3% شامل توان اجرایی راه حلها
7% شامل نظارت و بازنگری واصلاح پروژه در مرحله اجرا
مرحله چهارم: مدیریت ذهن یا در شش کلاه(پنجره) فکری یا شش تکنیک(کلاه) سفید بود، در هر مورد،ایده، موضوع یا پروژهای طراحی و مکتوب می گردد:
1.پنجره(کلاه)سفید: جمع آوری اطلاعات با ویژگی: واقعی بودن+ مستند بودن+ آمار+ تاریخی سایراطلاعات قابل قبول و قابل اثبات
2.پنجره(کلاه)قرمز: اطلاعات با ویژگی: راجع به جنبه عاطفی، احساس، هیجانات و بیان احساسات راجع به موضوع:
3.پنجره(کلاه)سیاه: برای بیان موضوعات: دارای نکات منفی، بدبینانه اما واقعی مخالف خوان
4.پنجره زرد: برای بیان نکات مثبت، مزیت نسبی، مزیت های رقابتی و فرصتهای مطلوب موضوع یا پروژه
5.پنجره سبز:برای بیان و جستجوی جنبه های جدید و خلاقانه ایده، پیشنهاد، طرح کلان
6.پنجره آبی:شامل برنامه ریزی، اقدام، اجرا و چگونگی نظارت و ارزیابی حین و بعد از اجرایموضوع، ایده و یا پروژه.
مرحله پنجم و پایانی کارگاه:
برگزاری دو آزمون سنجش و میزان میل به خلاقیت و ویژگی های شخصیتی کارآفرینان با سنجه های ریسک پذیری معقول، مرکز کنترل بودن،توفیق طلبی، سلاست فکری، عمل گرایی تحمل پذیری، تداعی و تجسم خلاق(رویاپردازی آگاهانه) چالش جویی.
سرفصل ایدههای واحد کارشناسی کانون کارآفرینان که در این آزمون نمرهA+1 را اخذ نمود به شرح ذیل میباشد:
-توسعه اقتصادی محلات تهران
-نگارخانه مترو
-سینما مترو
-مترو موزه
-دهکده سفال و سرامیک
-دهکدههای کارآفرینی چرم، چوب ، پیکرتراشی، نساجی و پوشاک و ...
-باشگاه ایدهآفرینان محلات
-صندوق حمایتاز کارآفرینان روستایی، محلات شهری، صنعتی و ...
-شرکت تعاونیخدمات تحقیقاتی پژوهش آموزشگاهی دانشگاهی، دانش آموزی و دانشجویی
-مجتمع هایکارآفرینی سیار روستایی- محلات شهری
-خانه متروی دانش آموزی– دانشجویی
-منطقه نمونه گردشگری ـسینمایی
درپایان تمام شرکت کنندگان در کارگاه از استاد خانی و همچنین جناب آقای روشن نیا مدیر محترم کارآفرینی و اشتغال و همچنین سرکار خانم خادمی کارشناس مسئول کارآفرینیاداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران تقدیر و تشکر نمودند.
تهیه و تنظیم گزارش:
صمد کفاش یعقوبی
رضا شجاعی