مقدمه:
آموزش و ترويج صحيح كارآفريني در حال حاضر يكي از ضرورتهاي شكوفايي اقتصادي كشورها شناخته شده است. بررسي تجربيات و روندهاي طي شده توسط ساير كشورها نشان ميدهد همزمان با افزايش آموزش كارآفريني، تعداد شركتهاي كوچك و متوسط در آنها افزايش يافته و رشد و شكوفايي اقتصادي و مهمتر از آن نيروي انساني آن كشور را موجب شده است.
در ايران نيز با توجه به نياز روزافزون به اشتغال و همچنين وجود جوانان با استعداد و پر تلاش و كشوري پهناور و سرشار از امكانات و فرصتها، كارآفريني ميتواند فرصتي گرانبها براي دستيابي به رشد فزاينده اقتصادي، كاهش بيكاري و افزايش روحيه نوآوري و خود شكوفايي در جامعه باشد. با اين حال بايد توجه كرد كه توجه به امر آموزش كارآفريني بدون در نظر گرفتن تجربيات و دستاوردهاي ساير كشورها و اصول علمي و عملي آن ممكن است منجر به طولانيتر شدن مسير و نيز اتلاف انرژي و هزينه شده و حتي گاهي نتيجهاي معكوس نيز به بار آورد. از اين رو به نظر ميرسد به منظور دستيابي بهتر و سريعتر به اهداف مورد نظر كه همانا افزايش تعداد كارآفرينان در جامعه و بهرهبرداري از فوايد و دستاوردهاي آن به نفع تمامي افراد جامعه ميباشد، مسيري شناخته شده و آزموده را در پيش گرفت و با كاهش احتمال خطا و اشتباه در كوتاهترين زمان و حداقل هزينه به اهداف مورد نظر دست يافت
هدف: تربیت نیروی انسانی توانمند به منظور راه اندازی کسب و کارهای کوچک است تا از طریق آن بتوان محصولات و یا خدمات مورد نیاز جامعه و یا دیگر کشورها را تأمین و در نهایت موجب درآمدزایی و ایجاد اشتغال مولد گردد.
محدوده اجرایی: وزارت کار و امور اجتماعی و سازمان آموزش فنی و حرفهای
مسولیتها:
مسئول اجرا: سازمان آموزش فنی و حرفهای در سراسر کشور
فصل اول
کلیات و تعاریف:
ماده1- در اين دستورالعمل اصطلاحات زير در معاني مشروح مربوط به كار ميروند:
الف- کسب و کار: عبارت از هرگونه فعاليت و فرآيند خريد و فروش كالا، توليد محصول و عرضه خدمات به منظور به دست آوردن سود است.
ب- كارآفريني: فرآيندي است كه در آن شخص كارآفرين توانايي دارد تا فرصتهاي ناشي از تغييرات در تقاضا، اشتغالزايي و با هدف سودآوري به تجميع كليه عوامل توليد پرداخته تا خدماتي نوپا يا محصولي جديد به بازار ارائه نمايد و مخاطره اين فعاليت اقتصادي را با اعتماد به نفس پذيرا باشد.
ج- سازمان آموزش فنی و حرفه ای: منظور کلیه مراکز آموزش فنی و حرفهای سراسر کشور است اعم از دولتی و غیر دولتی
د- موسسه کار: منظور موسسه کار و تأمین اجتماعی است.
ه- دفتر كارآفرينان: منظور دفتر توسعه امور كارآفرينان ميباشد.
و- فراگیران: منظور متقاضیان مستعد در ایجاد کسب و کارهای جدید هستند.
فصل دوم
ماده 2- وظایف سازمان آموزش فنی و حرفه ای در این دستورالعمل به شرح زير است:
الف- نظارت بر حسن اجراي اين دستورالعمل
ب- نظارت بر فرآيند بررسي راه اندازي دورههای آموزش کارآفرینی و راه اندازی کسب و کار بر اساس استانداردهای تعیین شده میباشد.
ج- صدور مجوز ایجاد مراکز آموزش کسب و کار
د- صدور مجوز ايجاد مراکز آزمون کسب و کار
ماده 3- فرایند شناسایی و معرفی فراگیران آموزشهای کسب و کار با ارایه مستندات به وسیله خود آنها به سازمان آموزش فنی و حرفهای یا معرفی آنها به وسیله موسسه کار و تأمين اجتماعی به سازمان آموزش فنی و حرفهای صورت خواهد گرفت.
وظایف و تعهدات مجریان آموزشی:
ماده 4- این دستورالعمل آموزشهای را در بر میگیرد که در قالب استانداردهای آموزشی قرارگیرد.
ماده 5- در وظایف و تعهدات مجریان آموزشی موارد زیر الزامی است:
الف- تهیه و تدوین روش انتخاب فراگیران دوره آموزشی (اجرای دوره و جذب فراگیران)
ب- تهیه و تدوین روش انتخاب و طبقه بندی فراگیران دوره آموزشی
ج- تأمین اساتید دورهها و پرداخت حق التدریس
د- مدیریت آموزشی و اجرایی دورهها
و- تأمین متون آموزشی به تعداد فراگیران
وظایف و تعهدات مجریان مراکزآزمون:
ه- برگزاری آزمون پایان دوره و صدور گواهی نامه